Hvam-elever i dialog

2014-10-23 10.52.37

Elver ved Hvam vgs om IS-krigere og demokratibygging

Elevene fra Hvam videregående skole er første skole ute med dialogprosjekt. De har gjennomført prosjektet som et tverrfaglig samarbeid og brukte ca. 10 undervisningstimer + 2 timer til dialog og en avsluttende felles lunsj.

Både elever og lærere er fornøye med prosjektet. Den rollespillbaserte dialogen ble en suksess – preget av kunnskap, alvor og intensitet fra elevenes side. Elevene hadde selv valgt sine rollekarakterer og vi fikk historier fra IS-lederen selv, to 17 årige gutter fra Hvam som hadde vervet seg til å krige for IS, rapport fra FNs utsending i Irak og en kurdisk flyktningefamilie, USAs president og utenriksminister, kurderfamilier og «vanlige» shia og sunnimuslimer.

Problemstilling: Hvordan hjelpe et land til å etablere et moderne demokrati? Om situasjonen i Irak og Syria:

– Representanter fra IS: Ledelse, rekruttering, mediestrategi, religiøs ekstremisme og legitimering av vold.

– Hva er religiøs ekstremisme og hva er forskjellen mellom «vanlige» shia og sunnimuslimer.

– Kurdernes situasjon og religion.

– FNs og USAs rolle i Irak.

– Flyktninger og historier fra irakiske og syriske familier som lever i en krigssituasjon.

Avdelingsleder ved Hvam videregående skole, Oddbjørg Reset, var ansvarlig for prosjektet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>